کد مطلب:210896 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

تجدید بناء مقابر بقیع
هم العروة الوثقی و هم معدن التقی و خیر حبال العالمین وثیقها

با متلاشی كردن خلافت عثمانی حكومت هر كشوری را به یكی از سرسپرده های اجنبی سپردند از آن جمله نجد و حجاز را به دولت سعودی كه سابقه قتل و غارت خوبی داشتند دادند و چون مذهب آنها وهابی بود و زیارت قبور و تعمیر مقابر را بدعت در دین می دانستند و قبور بقیع غرقد و جنةالمعلی در مكه مركز اشیاء نفیس و خزینه جواهرات و فرش و اثاثیه قیمتی



[ صفحه 400]



بود آنها را ویران و منهدم كرده و تمام اموال و اثاثیه آن را به غارت بردند و بین حزب وهابی و آل سعود تقسیم كردند.

همان موقع هشتم شوال 1344 مردم عراق و ایران و هندوستان و سایر ممالك اسلامی و جهات تشیع به عملیات دولت سعودی اعتراض كرده و ابراز تنفر نمودند و برای ویرانی این عتبات عالیات اعلان عزای عمومی كردند. این جنبش اجتماعی شیعه لرزه بر اركان دولت سعودی وارد آورد آنها هم به تحریك اربابان خود یعنی سیاست استعماری اروپائی كه به منطوقه فرق تسد آتش اختلاف را دامن زدند و چند نفر از روحانی نمای فرقه وهابی را بر آن داشتند تا كتبی بر ضد مذهب تشیع كه زنده ترین و راقی ترین فرق اسلامی است نوشتند و بین مسلمین را دره های عمیق به وجود آورده و سال ها ملت شیعه ایرانی را از رفتن به حج ممنوع ساخته و هرگاه ایرانی به مكه می رفت در پنهانی یا آشكار افرادی را می كشتند چنانچه در سال 1361 كه نگارنده مشرف بوده ابوطالب یزدی جوانی متشرع و دهقان و برزگر را به جرم استفراغ و قی كردن گردن زدند.

در این مدت آنچه سعی شده بود كه این قبور تعمیر شود حكومت ظالمانه سعودی حاضر نمی شد و یكی از مسلمین پاك هندوستان دولك روپیه داد تا ابن سعود اجازه داده به اندازه یك آجر فشاری قبور ائمه را از هم مجزا و مشخص نماید - مذاكرات اصلاح و تعمیر بقاع متبركه ادامه داشت.

چنانچه نگارنده پس از تشرف به مكه سال 1361 به مقامات صلاحیت دار آنجا به طور شخصی و انفرادی مذاكره كرده و اكثر دانشمندان و اعلام شیعه و سادات علمای ایران و عراق در تشرف به مكه مذاكره انفرادی كرده بودند. [1] .

تا در سال 1330 شمسی مطابق 1321 قمری كنگره اسلامی «مؤتمر عالم الاسلام» در كراچی تشكیل شد و چون موقعیت اجازه می داد كنگره اسلامی آیت الله كاشف الغطاء و مفتی اعظم فلسطین حاجی سید امین الدین الحسین و سید العرقین طهرانی كه عضو مؤثر بودند انتخاب و مأموریت دادند با اولیای دولت حجاز مذاكره كنند و این آرزوی ملل مسلمان كه بیش از 27 سال گذشته بود جامه عمل پوشیده و هر سه شخصیت به حجاز حركت كرده و آیت الله بروجردی نیز آقای حاج سید محمدتقی طالقانی را به نمایندگی فرستادند كه به آقایان ملحق



[ صفحه 401]



و تشریك مساعی كنند - پس از مذاكرات مفصل با وزیر امور خارجه ایران و وزیر نجد و حجاز و كمك آقای مظفر اعلم وزیر مختار ایران در حجاز دولت وهابی را موافق نمودند كه روز 13 رجب مطابق مولود امیرالمؤمنین علیه السلام یك مسجد بر مقابر بقیع بسازند و قبور را تعمیر كنند و آن قسمت از مقابر ائمه علیهم صلوات الله اجمعین را مسقف كنند و آن روز اولین ناو گل و كلنگ تعمیر بنا را زدند و قرار شده است علاوه بر مقابر متبركه قبه حضرت عباس عموی پیغمبر و سیده زنان حضرت زهرا (س) و حسن مجتبی و حضرت زین العابدین و حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و قبور زوجات نبی اكرم صلی الله علیه و آله و پسران پیغمبر صلی الله علیه و آله قاسم و ابراهیم و برخی از صحابه را نیز تعمیر كرده آثار و علائم مشخصی بگذارند.

این اولین اقدام جدی كنگره اسلامی است كه به مشعل داری پاكستان لباس عمل پوشید و بدیهی است دولت سعودی هم با تشریك مساعی خود و توانائی كافی كه دارد در بناء و ساختمان بقاع متبركه بقیع و جنةالمعلی در مكه بتواند جبران نفرت عمومی و كدورتی كه از خود در دل بیش از 150 میلیون فرق تشیع گذاشته برطرف سازد و از مجاهدات خود در تحكیم روابط دوستی بین فرق اسلامی استفاده بنماید.

سال های گذشته در روزنامه های خرد و ندای حق 1370 نوشتیم كه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته ولی به نتیجه نمی رسید.

چندی قبل در كنفرانسی كه به شركت نمایندگان دول اسلامی در كراچی پایتخت پاكستان در مؤتمر اسلامی داده شد سخن از بنای این بقاع شد ولی باز به جائی نرسید.

تا در این دو سال اخیر كه مؤتمر اسلامی در كنگره حج بین نمایندگان ملل مسلمان كه در این سنوات بین یك میلیون و دویست هزار حاجی نمودند تشكیل شد سخن از بنای مقابر قریش در بقیع رفت و موافقت شده چیزی كه هنوز اجازه عمل نداده وجود چند نفر متعصب عصر ابن سعود است كه به تعصب جاهلیت خود باقی هستند و با آنكه در روزنامه های هفته اخیر اطلاعات و كیهان نوشته شده بود كه پسران ابن سعود موافقت نمودند كه زنان خود از حجاب بیرون آیند و پسرهای جوان او فرهگی مآب شده زنان اروپائی و آمریكائی گرفته اند آن تعصب جاهلیت تخفیف یافته و امید است در این مورد هم بغض و عناد و كینه را كنار بگذارند همان طور كه از فقه جعفری تقلید را مجاز دانسته و احكام ارث و طلاق را از فقه جعفری مقدم بر فقه ائمه اربعه خود داشتند كتب محكم و متقن امامیه را مانند مختصر نافع



[ صفحه 402]



و تفسیر مجمع البیان و غیره با پول اوقاف مصر چاپ كردند و نیز كتب فقه خود را به نام الفقه علی مذاهب الخمسه طبع و نشر و تدریس می نمایند - قبور ائمه بقیع هم كه از مفاخر سادات علما و علمای سادات جهان می باشند بسازند یا اجازه دهند تا ایرانی شیعه كه در همه اعتاب مقدسه آثار گرانبهائی به یادگار گذاشته و در و دیوار اعتاب مقدسه حاكی از ارادت و نمونه صنعت و قدرت صنایع ظریفه ایرانی شیعه است در این مكان مقدس هم كه جنبه ی تاریخی داشته و دارای گنبد و بارگاه مجلل و منظم و مزین به همه تزیینات قیمتی بوده باز تجدید مطلع و بنا نمایند - كاخ باعظمتی از قبه و بارگاه بر آن مقابر بسازند و آرزوی دل بیش از دویست میلیون فرقه شیعه را برآورده به عمل گذارند.

امیدواریم خداوند این اماكن مقدسه عالیه و اعتاب متبركه و اماكن محترمه امامیه را از دست بی خردان از حقیقت بی خبر گرفته به دست قدرت عالمان و واقفان دین بسپارد تا گوهر به دست گوهری مورد تقدیر و احترام گردد و داغ دل شیعیان مرتفع شود در هر حال قرن ها وقت لازم دارد تا دوباره یك گنبد و بارگاه مجلل و باعظمت و آن همه تزیینات عالی از فرش و برق و آئینه و خطوط كتیبه ها و سایر تزیینات از هدایا و تحف ملل اسلامی تجدید و تأمین گردد.


[1] دوره مجله ي خرد در سال هشتم و روزنامه خرد شماره 7 - 6 - 5 سال ششم.